agsdix-fab fa-whatsapp

Delegades

agsdix-smt2-person-outline

Afiliades

S’elimina l’obligació d’enviar el comunicat de baixa a l’empresa
Publicat el 6 de gener de 2023

Ahir es va publicar al BOE el Real Decret 1060/2022, de 27 de desembre, que modifica el RD 625/2014, de 18 de juliol, i regula determinats aspectes de la gestió i control dels processos per incapacitat temporal en els primers 365 dies de duració.

El principal canvi pels treballadors és que se li eximeix de l’obligació d’entregar a l’empresa els documents relatius a la baixa laboral dins dels primers 3 dies. El metge només proporcionarà una còpia del document pel treballador i l’Institut Nacional de la Seguridad Social (INSS) serà l’encarregat de proporcionar la documentació a l’empresa via telemàtica. Aquest canvi entrarà en vigor a partir de l’1 d’abril del 2023.

Des d’Infermeres de Catalunya considerem la modificació com un avanç que, a banda d’aprofitar les millores tecnològiques, facilita al treballador una gestió que pot resultar complicada en situació d’incapacitat. Volem aclarir que aquesta modificació només aplica a l’entrega de documentació, per tant, continua sent obligació del treballador informar els seus responsables, a la major brevetat possible, si no pot acudir al seu lloc de treball.

Aquests són els principals canvis en la gestió de les baixes, les confirmacions i les altes mèdiques que inclou el reial decret:

• El personal mèdic només entregarà un comunicat de baixa, confirmació o alta a l’usuari, que és l’actual exemplar per al treballador.
  • S’elimina la segona còpia, la de l’empresa, que rebrà la informació de manera telemàtica.
  • La persona treballadora ja no és la responsable d’entregar el comunicat a l’empresa, l’entitat gestora o la mútua, per evitar tràmits feixucs per a qui està malalt o en situació d’incapacitat temporal.
  • En el cas de baixes de menys de cinc dies s’emetran al mateix temps els comunicats de baixa i d’alta mèdica, com fins ara. Si la persona afectada no s’ha recuperat, podrà demanar una revisió abans que es faci efectiva l’alta i el metge podrà emetre el comunicat de confirmació si encara no està en condicions de tornar a treballar.
  • Les baixes mèdiques de més de 5 dies inclouran la data de revisió mèdica prevista, com fins ara. Els terminis màxims en què s’han de fer aquestes revisions i les posteriors en cas de confirmació de baixa varien en funció de si la baixa mèdica és d’entre 5 i 30 dies, de 31 dies a 2 mesos o a partir dels 61 dies.
  • Les revisions mèdiques de confirmació de baixa o d’alta es podran avançar als terminis previstos quan l’empresa o la mútua ho considerin necessari, en funció de l’evolució del pacient.

Et pot interessar

Porta oberta a la fixesa del personal laboral de l’Administració?

La sempre controvertida figura de l’indefinit no fix a l’administració no representa una solució vàlida a la temporalitat abusiva al sector públic, sent la fixesa dels llocs de treball una opció més adequada. Breu anàlisi de la recent sentència del Tribunal de...

Afilia't
Si ets infermera, et pots afiliar. Si ets TCAI, TES o una tècnica de grau mig o superior, et pots associar i formar part del sindicat, gaudint de tots els serveis i avantatges. Selecciona el teu perfil professional perquè et puguem informar millor.
Associa't
amb un 50% de descompte
Vine amb una altra companya o company i gaudeix de tots els serveis des del primer dia i amb un 50% dte en la quota durant 6 mesos!
Afilia't ara!